Říjen 2016

Stabilizovaný zdroj pro elektronková zařízení

31. října 2016 v 23:22 | Stanislav Prokop |  Napájecí zdroje
Potřeboval jsem pro vyzkoušení jednoho zapojení napětí mezi 70 až 150 V s odběrem do 50 mA. Velký zdroj, který již asi 35 let používám, dává napětí cca 280 V, 470 V nestabilizované a stabilizované napětí 70 V a 140 V. Bohužel stabilizovaná napětí umožňují odběr pouze 10-15 mA. Ve zdroji je použit transformátor z rozebraného televizoru Tesla 4001 a je opravdu kvalitní a výkonný. Kdysi jsem chtěl vestavět do zdroje stabilizátor 12TF25, ale bohužel se již do použité skříňky nevešel, tak jsem tam dal aspoň Str150/20.
Před několika měsíci jsem zkoušel (jako doplněk k velkému zdroji) tranzistorový regulátor napětí. Nebylo to špatné, ale zdroj byl příliš měkký, musel bych použít panelový voltmetr, ale ten si šetřím pro jinou příležitost...
Vzpomněl jsem si na původní záměr a ke zdroji jsem postavil jednoduchý doplněk se stabilizátorem STV280/80. Je to vlastně doutnavkový stabilizátor s několika elektrodami. Na krajní elektrody přivedeme zapalovací napětí (přes vhodný odpor) a mezi ostatními elektrodami můžeme odebírat menší napětí - v tomto případě 70, 140, 210 a 280 V. Vhodná zapojení najdeme např. v Radioamatéru, v knize Velká příručka radioamatéra od Karla-Heinza Schuberta nebo ve vynikající Sedláčkově Amatérské radiotechnice (tuším ve 2.dílu).
Schéma z Amatérské radiotechniky:


Jednoduchý bateriový přijímač se společnou žhavicí a anodovou baterií 2

25. října 2016 v 1:07 | Stanislav Prokop |  Přijímače zpětnovazební bateriové
Konečně jsem se dostal k vyzkoušení tohoto jednoduchého přijímače s elektronkami RV12P2000 a LV5. Mohu potvrdit autorovo tvrzení, že přijímač s LV5 je výkonnější.




A příjem stanic? Ve dne Dechovka, Country Radio, Český Impuls a ČRo2, v noci i nějaká ta cizina.


Pak přišla řada na tuto zajímavou elektronku - LV5. Zájemci si mohou na internetu najít podrobnější informace. Jedná se o elektronku s prostorovým nábojem, speciálně konstruovanou na nízké anodové napětí, tak jako např. RV2,4P45 či DAH50.





Přijímané stanice jsou stejné jako v předchozím případě, jen trochu lépe slyšitelné, a navíc jsem zachytil na 1332 kHz ČRo Dvojku.