Síťová dvoulampovka 2

24. ledna 2016 v 17:31 | Stanislav Prokop |  Miroslav Pacák: Praktická škola radiotechniky
Konečně se mi podařilo dokončit síťovou dvoulampovku a nebylo to vůbec jednoduché. Když byla v dílně přijatelná teplota na práci (podzim a začátek zimy), tak nebyl čas, a když byl čas, tak jsem tam nemohl vydržet - při 8°C to fakt není optimální.
Přepínač rozsahů je použit novější typ, cívková souprava je originál Palafer Mignon 6399. Pokud je hotová kostra, je k dispozici přepínač i cívková souprava, pak už to je docela jednoduché.

Po zapojení a vizuální kontrole jsem připojil anténu, zem, síť a zapnul. Přijímač se nažhavil a spustil. Prostě pohoda - do chvíle než došlo k silnému hučení. Napětí na anodě koncové lampy pod 100 V. Do věčných lovišť odešel kondenzátor C10 1000 pF. Napětí tedy šlo přes zkratovaný kondenzátor C10 na R10 a přes něj na zem. Po výměně je vše opět v pořádku. Na KV je ladění (a hlavně řízení zpětné vazby) obtížnější, ale jde to. Střední vlny jsou přeci jenom lepší - ve dne Český Impuls, Country Radio, Radio Dechovka, ČRo2, v noci Rumunsko, Itálie a řada dalších stanic. Na DV je to bída, slabounce Radiožurnál, dobře Polsko.

Komentáře

1 OK2TAR OK2TAR | 19. února 2016 v 11:14 | Reagovat

V mnoha schématech je kondenzátor C10 zapojovaný nikoli proti zemi, ale paralelně s primárním vinutím výstupního transformátoru. Výsledná funkce je stejná, ale je to mnohem bezpečnější řešení. Kondenzátor není zbytečně namáhaný anodovým napětím elektronky (ohmický odpor vinutí je malý), ale víceméně jen střídavou složkou NF signálu. Elektronka by navíc v případě průrazu kondenzátoru zafungovala jako stabilizátor proudu (protože má v katodě vřazený rezistor pro získávání mřížkového předpětí) a síťový zdroj by nebyl v okamžiku zkratu nijak extrémně přetížený.

2 OK2TAR OK2TAR | 19. února 2016 v 11:35 | Reagovat

Mám postavenou velmi podobnou dvoulamovku. Jen tak na starém plechovém chasis s buzeným reproduktorem Telefunken. Schéma je tak nějak z hlavy, ale od tvého výše uvedeného zapojení se liší jen velmi málo. Taky je použita soupravu Palafer, ale zpětnovazební kondenzátor mám diferenciální a přidal jsem ještě další knoflík obsluhující dolaďovací kondenzátor 10pF připojený paralelně k hlavnímu ladícímu kondenzátoru. Napětí pro první elektronku je stabilizované starým německým doutnavkovým stabilizátorem 150V. Ještě jsem mezi anodu a řídící mřížku koncové elektronky zařadil vypínatelný "řečový filtr". V této úpravě se s tím docela obstojně dají poslouchat i krátké vlny, a to včetně radioamatérského pásma 80m a 40m, na které jsem tam dodělal cívku. Není problém opatrně doladit tak, aby byla čitelná nejen telegrafie, ale i dobře srozumitelná fonie SSB. Ale to samozřejmě používám jen tak z nostalgie, protože jinak je podstatně jednodušší použít stolní krátkovlnný tranceiver. Věřím, že s patřičnou KV cívkou by to hravě zvládl i tvůj mechanicky nádherně provedený přijímač.