Přijímač s elektronkou 6H8C

10. ledna 2016 v 23:20 | Stanislav Prokop |  Přijímače zpětnovazební síťové
Původně jsem chtěl přijímač zařadit mezi bateriová rádia, ale žhavit elektronku 6H8C (6NS7) z baterií se určitě nevyplatí. Jako inspiraci pro stavbu jsem využil knihu M.Pacáka Škola radiotechniky, pouze místo původní vstupní cívky jsem použil cívkovou soupravu Palafer Mignon 6399.

Měl jsem trochu strach, jak bude pracovat elektronka 6H8C jako zesilovač, protože potřebuje mřížkové předpětí -8V. Pan Pacák používá na vytvoření předpětí velkého odporu 3MΩ, a při nízkém anodovém napětí to vyhovuje - alespoň pro elektronku EF22. Při stavbě "krystalky" s elektronkou 6H8C jsem si ověřil, že to platí i pro tuto lampu.
Cívkovou soupravu Palafer Mignon 6399 jsem použil, protože jsem chtěl vyzkoušet i příjem na DV. Po uvedení do chodu jsem byl nemile překvapen. Přijímač hrál dobře, na SV tři naše stanice ve dne (ČRo2, Radio Impuls a Country radio), ale docela hučel, hlavně poblíž Country radia. Zkusil jsem vše možné, ale nejvíce pomohlo použití vf tlumivky. Pak mne napadlo vyzkoušet ostatní rádia, která jsem postavil, zkusil jsem použít jak síťové zdroje, tak baterie a ejhle - hlavní příčinou byl nový zdroj rušení někde poblíž, i malý tranzistorák byl rušen.
Jinak na DV jsem samozřejmě chytil pouze Polsko, ale i na 18V (dvě destičkové baterie) lépe než na dvoulampovku s DF22 a DL21! A na uvedenou dvoulampovku jsem Country radio slyšel jen velmi slabě, kdežto na radio s 6H8C šla tato stanice dobře i na těch 18V. Odběr při 30V byl 1,5mA, ale to žhavení...

Komentáře

1 dadainka dadainka | Web | 11. ledna 2016 v 3:29 | Reagovat

Zajímavé.

2 vend123 vend123 | E-mail | 2. května 2017 v 13:19 | Reagovat

Místo 6SN7 dejte ECC82, vlákna spojte do série a žhavení je pak 12,6 V / 150 mA. To už se dá zvládnout třeba ze tří plochých baterií (s odporem 6R8 / 0,5 W) a stejné napětí lze použít jako anodové.

ECC82 je náhrada 6SN7 (6CC10, 6N8C ...) i když není identická. Stejná je i ruská 6N1P. Ta je i stejně rozežraná.

Přijímač podobného ražení je německý Radiomann.